ОБЕРЕЖНО! “ПОДАТКОВІ ЯМИ” Друкувати
П'ятниця, 17 грудня 2010 14:39

Сьогодні ДПА України надає велику увагу виявленню і ліквідації так званих “податкових ям”.
“Податкова яма” – це суб’єкт господарської діяльності, який використовується іншими платниками для одержання “податкової вигоди” у вигляді ухилення від сплати податків, незаконного відшкодування податку на додану вартість з бюджету. Іншими словами – це підприємство з ознаками фіктивності, яке, виписуючи податкові накладні, надає можливість своїм контрагентам формувати затратну частину і податковий кредит, при цьому не декларує валового доходу і податкових зобов’язань та не сплачує їх до бюджету.Зазвичай “податкові ями” мають статус діючих підприємств, з відсутністю основних засобів, мізерним статутним фондом. Засновником, директором та головним бухгалтером у таких підприємств є, як правило, одна і та ж особа. Реєструються такі підприємства в різних регіонах України. За юридичною адресою реєстрації знаходиться так званий “представник” підприємства, який виконує лише функцію секретаря та подає до органів державної податкової служби заповнені і підписані звітні документи, а посадові особи вказаного підприємства уникають явки до податкових органів, переховуються від слідчих та оперативних працівників.

 

Про наявність таких “податкових ям” податківці дізнавалися під час планових та позапланових документальних перевірок легальних платників податків, перевірок оперативної інформації, але до вжиття відповідних заходів реагування підприємство з ознаками фіктивності встигало збанкрутувати або ліквідуватись за рішенням власників, уникаючи при цьому відповідальності.

Але запроваджена у квітні минулого року система автоматизованої розшифровки податкових зобов’язань і податкового кредиту з податку на додану вартість платників податку у розрізі контрагентів дозволяє виявляти зазначену категорію підприємств майже в режимі он – лайн.
Удосконалення податкової звітності з ПДВ розширило доступ податківців до інформації про джерела формування податкового кредиту кожним окремо взятим платником податків. Аналіз цієї інформації та вжиття передбачених чинним законодавством заходів до платників, у яких при автоматизованому співставленні даних податкової звітності з ПДВ в розрізі контрагентів всієї України встановлено розбіжності, дозволяють ефективніше ліквідовувати вже існуючі “податкові ями” та упереджувати появу нових. А це, у свою чергу призводить до зменшення втрат бюджету.

Першочергово приділяється увага платникам ПДВ, які потрапили до “другої категорії”. А це підприємства, у яких виявлено завищення податкового кредиту або заниження податкових зобов’язань.На даний час вже є позитивні результати відпрацювання платників цієї категорії, є донарахування та напрацювання щодо виявлення “податкових ям”

За наслідками аналізу розшифровок податкових декларацій та перевірок оперативної інформації і в нашому регіоні виявлені “податкові ями”. За кожнним таким фактом порушуються кримінальні справи, встановлюється коло осіб, причетних до вчинення злочинів.
Наявність кримінального провадження, контрольно – перевірочна та позовна робота використовуються позовними органами лише в якості інструменту досягнення основної мети – стабільного в повному обсязі надходження коштів до бюджету, прозорої роботи діючих підприємств та оздоровлення економіки держави вцілому.

На сьогодні податкові органи володіють інформацією про декілька великих фінансово – промислових груп, які прямо або опосередковано використовують послуги “податкових ям”. Проводяться перевірки підприємств, що входять до складу таких структур.

Державна податкова адміністрація України нагадує:

  • умисні, неправомірні дії, пов’язані як із безпосередньою діяльністю “фіктивних фірм” (“податкових ям”), так і з взаємодією з ними за певних умов можуть призвести до кримінальної відповідальності;

  • зокрема, кожна особа, що погодилась зареєструвати чи придбати на своє ім’я або стати номінальною посадовою особою подібної структури, відповідатиме за фактом фіктивного підприємництва, згідно зі ст. 205 КК України, яка передбачає позбавлення волі на строк до 5 років;
  • у разі свідомого використання службовою особою реального суб’єкта господарюваня в якості контрагента “фіктивної” фірми (“податкової ями”) для зменшення податкового навантаження, тобто умисного ухилення від сплати податків, настає відповідальність згідно ст. 212 КК України, яка передбачає позбавлення волі на строк до 10 років. Крім того, згідно з цією статтею несуть відповідальність як співучасники номінальні керівники “фіктивної” фірми, які свідомо сприяють суб’єкту господарювання у мінімізації податкових зобов’язань;
  • якщо метою “співпраці” з “фіктивною” фірмою (“податковою ямою”) буде незаконне отримання з бюджету ПДВ, такі дії розглядатимуться податковою міліцією, а в подальшому і судом, як привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем – ст.191 КК України, яка передбачає позбавлення волі терміном до 12 років.