Обговорення важливих освітніх питань Друкувати
Понеділок, 31 жовтня 2016 10:14

28 жовтня 0 10 годині в м. Глобине в актовій залі  Глобинської районної державної адміністрації розпочав  свою роботу круглий стіл по обміну досвідом  з питань побудови системи освіти  в об’єднаних територіальних громадах. Для участі в його роботі до нашого міста прибули практично всі представники об’єднаних громад області, представники профільних відділів, установ облдержадміністрації та обласної ради, Полтавського обласного інституту післядипломної  педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського, кординатор німецької міжнародної установи   GIZ Office Poltava, Project Coordinator Богдан Алещенко, керівники освітніх закладів  громади, керівництво Глобинської міської ради та відділу освіти  міськвиконкому.

З вітальним словом до учасників цього форуму звернувся в.о. голови Глобинської райдержадміністрації Володимир Лісняк. На правах господаря зустрічі – Глобинської міської об’єднаної територіальної громади до присутніх звернувся також і Глобинський міський голова Станіслав Джусь, який  ознайомив присутніх із загальною характеристикою Глобинської громади,  коротко зупинився на позитивних досягненнях    по  розбудові  об’єднаної громади  та висловив сподівання, що сьогоднішній захід сприятиме напрацюванню нових напрямків подальшого розвитку, зокрема, освітньої галузі по яким  належить рухатися далі.

Багато запитань та   дискусію серед учасників викликав виступ проректора з навчальної роботи  Полтавського обласного інституту післядипломної  педагогічної освіти ім.. М.В.Остроградського Тамари Кравченко.  Одне з проблемних зараз питань, яке потребує свого вирішення – це участь школярів в проведенні масових заходів, зокрема, шкільних олімпіада. Постільки    об’єднані  територіальні  громади  зараз  обласного підпорядкування  у фінансовому плані, то природно,  що і   в організації масових заходів, тих же шкільних олімпіад   2 рівня,   громади хочуть організовувати на рівні своїх громад або ж їх об’єднання, але ніяк не на районному рівні. На жаль зараз, і це прозвучало у виступах багатьох представників  ОТГ області,  мають місце не прості  стосунки між районними відділами освіти райдержадміністрацій  та відділами освіти об’єднаних  територіальних громад, які по простому зводяться до відвертої  конфронтації  зі сторони районних структур. Так, представники Піщанської ОТГ навели приклад, коли при участі в районному  конкурсі їх представниця  - школярка зайняла одне з останніх місць, однак,   взявши участь в обласному конкурсі, вже за ініціативи і кошти ОТГ -  зайняла третє призове  місце, тоді як районна переможниця  одне з останніх міст. І так в усьому. На жаль, від районних відділів освіти ми не можемо сподіватися на об’єктивність визначення переможців олімпіад  стосовно  представників    навчальних закладів, що розміщуються на території  об’єднаних громад – це звучало лейтмотивом  виступів представників об’єднаних громад.

В той же час, як пояснила, Тамара Кравченко, на даний час о при організації  шкільних олімпіад,  змушені користуватися  нормативним документом – Положенням, яке було прийнято ще в 2011 році, коли такого поняття як об’єднані територіальні громади взагалі ще не було. Законодавець відстає від прийняття відповідних нормативних актів. Тому, зараз передбачається, що перший етап шкільних олімпіад пройде на першому етапі безпосередньо у навчальних  закладах,  другий етап  на районному рівні  і третій – обласні олімпіади.

З цього приводу, зауважив представник Шишацької об’єднаної громади, нам ще мабуть довго прийдеться ждати законодавчих та нормативних  змін, адже, коли потрібно політичній верхівці держави то вони рішення, наприклад, по генеральному прокурору в державі,  можуть прийняти за ніч, а ми  повинні   терпіти від недолугості нашого законодавства, яке б мало підтримувати  реформування.  І ще надзвичайно важливе порозуміння зі сторони керівників районів  до об’єднаних територіальних громад.

Обговорили учасники  круглого столу, також,  питання організації методичної роботи. Тут своїм досвідом організації такої роботи  безпосередньо вчителями-практиками поділилися глобинці - завідуюча методичним кабінетом  відділу освіти Світлана Надтока.

Піднято було і не менш болюче питання оптимізації шкіл. Адже демографічна ситуація на селі зараз плачевна. Сільські школи   пустіють. В колись переповнених класах   сільських шкіл на даний час залишаються по декілька учнів. Утримувати такі школи стає  з кожним роком все важче, але найгірше,  що разом з тим в сільських школах падає і рівень знань, які отримують  школярі. На сьогодні, наприклад,  в одній із сільських шкіл нашої громади  60% випускників не змогли  здати  зовнішнє незалежне оцінювання.

Оптимізація шкільного процесу передбачає в першу чергу, як наголошували учасники круглого столу,  не закриття шкіл,  а      підвищення рівня надання освітніх послуг. Саме  досвідом в цьому напрямку і ділилися представники об’єднаних громад, що брали участь у цьому форумі.

Так, представник Омельницької об’єднаної громади довела до відома присутніх про ті конкретні кроки, які зроблені по розбудові освітньої галузі в їх об’єднаній громаді, які стосувалися  проведенню ремонтів приміщень, оснащення  дошкільних та загальноосвітніх закладів  сучасним технічним та навчальним обладнанням, меблями та інше.

Досить цікавим та корисним в плані позитивного досвіду   був виступ заступника   Пирятинського міського голови  Ігоря Шикеринеця  щодо  організації системи освіти в  їх громаді. Тут, в першу чергу, потребує вивчення та можливо і активно впровадження їх досвід, щодо отримання профільної освіти   учнями старших класів, які   під час навчання набувають професійних знань та навиків:  перукарів, кухарів, водіїв, молодших медичних сестер  і разом з атестатом про середню освіту отримують заодно і кваліфікаційні посвідчення на одну з обраних ними професій. Такий підхід є раціональним, розумним і вартим  уваги.

Не менш цікавим та вартим запозичення є і їх досвід про встановлення  15 міських стипендій  для найбільш обдарованих школярів  в трьох номінаціях:  освітній,  мистецькій та спортивній, що є   стимулом   для  учнів, адже розмір такої стипендії становить  900 грн.  в   місяць.

Є в них і  позитивні моменти в інших напрямках. Так, здійснюючи харчування школярів,  пирятинці зуміли повністю забезпечити  одну із шкіл власною випічкою, а на перспективу прагнуть і в усіх інших   своїх освітніх закладах    здійснювати  власну випічку. Це і смачніше,  і корисніше.

Отже безспірно захід, який проводився в Глобине є корисним та потрібним для об’єднаних громад, які на сьогодні є першопрохідцями на шляху реформування.

За результатами проведення круглого столу його учасники прийняли резолюцію  в якій виклали основні проблеми, що мають місце в діяльності об’єднаних територіальних громад на шляху реформування освіти та  освітніх закладів  в громадах та свої пропозиції  щодо шляхів їх  вирішення.

alt

alt

alt

alt

Під час роботи круглого столу по обміну досвідом з питань побудови системи освіти в обєднаних територіальних громадах, що проходив в місті Глобине